دوشنبه 06 شهریور 1402 - 16:41:13

علت جوش سفید روی لب

 

 جوش سفید روی لب چیست و چگونه به وجود می آید؟

تبخال لب چیست و علل بروز آن

 

علل جوش سفید روی لب چیست؟

 

 

 

فهرست مطالبی که در این آیتم خواهید خواند:

علل بروز جوش سفید روی لب چیست؟
سایر دلایل  جوش سفید روی لب
چه زمانی باید نسبت به درمان جوش سفید روی لب اقدام کرد؟
نحوه تشخیص جوش سفید روی لب
درمان جوش سفید روی لب
درمان جوش سفید روی لب در خانه
تفاوت های جوش سفید روی لب با تبخال چیست؟
تبخال چیست؟
روش های درمان تبخال چیست؟

 



گاهی اوقات برجستگی یا جوش سفید روی لب  مشاهده می شود که جلوه زیبایی ندارد. بعضی از این جوش ها و برجستگی ها خوش خیم بوده و بدون نیاز به درمان پس از مدت کوتاهی خوب می شوند ولی بعضی دیگر بسته به شرایط و ویژگی های خاصشان بدخیم هستند و علائم وخیم تری از خود نشان می دهند. علت جوش سفید روی لب می توان به بیماری های مسری، سرطان های دهانی و واکنش های حساسیت زا اشاره کرد. در این مقاله از سایت آرایشی رژلب، به بررسی علت جوش سفید روی لب  بیشتر پرداخته شده است.


این دانه ها یا برجستگی های ریز، که بصورت جوش زردرنگ یا  جوش سفید روی لب هستند می توانند به صورت تعداد زیادی جوش کوچک در کنار هم به وجود آیند. در واقع آن ها غده های چربی هستند که هیچ گونه فولیکول مویی در خود ندارند. به طور کلی می توان گفت که افرادی که جوش  سفید می زنند، چربی شان بالاست.
از هنگام تولد به بعد، جوش  سفید در زیر پوست مخفی بوده و به صورت غده های چربی رشد می کنند. آمار نشان می دهد که جوش  سفید بیشتر در سنین بلوغ و نوجوانی به وجود می آید. به همین دلیل 80 تا 95 درصد نوجوانان و حتی بزرگسالان، حداقل یکبار با مشکل بروز جوش  سفید  به خصوص جوش سفید روی لب روبه رو شده اند. 

لب های شما تاثیر زیادی در زیبایی چهره شما دارند؛ اما وقتی برآمدگی های سفید یا جوش سفید روی آنها نقش ببندد ، ممکن است احساس خوشایندی به شما دست ندهد. این برجستگی ها می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. اگرچه بیشتر آنها نگران کننده نیستند، اما گاهی اوقات برجستگی های سفید می توانند نشان دهنده سرطان دهان باشند. روش های درمان و مراقبت های پزشکی می تواند سلامتی شما را تا حد ممکن تضمین کند.

 

جوش سفید روی لب چیست؟

 


علل بروز جوش سفید روی لب چیست؟

دلایل متعددی می تواند منجر به برجستگی ها یا جوش سفید روی لب شود. این موارد شامل:

 

لکه های فوردایس

این برجستگی های بی خطر، ریز (1 تا 2 میلی متر) در داخل لب ها، غدد چربی هستند که به علت تولید چربی بروز می یابند. این جوش ها با گذشت زمان بزرگتر می شوند. یک فرد ممکن است یک برآمدگی کوچک یا تا حدودی 100 برجستگی روی لب، به طور معمول در قسمت داخلی داشته باشد.

 


هرپس سیمپلکس

تبخال دهانی می تواند باعث برجستگی های سفید یا زخم های لب شما شود. اینها ممکن است ابتدا به صورت زخم های کوچک ظاهر شوند، سپس تاول زده و پر از مایع شوند.

 


میلیا

شایع است که در نوزادان وجود دارد. میلیا برجستگی های کوچک و سفید رنگی است که وقتی سلول های مرده پوست در پوست گیر می کنند، اتفاق می افتد. در حالی که میلیا معمولاً در صورت بروز می کند، همچنین می تواند روی لب ظاهر شود.

 


سرطان دهان

برآمدگی سفید با بافت صاف یا برجسته ممکن است در صورت ظاهر شود. برجستگی در ابتدا معمولاً بدون درد است، اما در نهایت ممکن است شروع به خونریزی یا زخم کند. قرار گرفتن در معرض آفتاب، سو مصرف الکل، استعمال دخانیات (به ویژه تنباکو جویدن) و ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) همگی از علل شناخته شده سرطان دهان است.

 


برفک دهان

برفک دهان نوعی عفونت قارچی است که باعث ایجاد ضایعات سفید روی لب ها، دهان، لثه ها یا لوزه ها می شود. قارچ Candida albicans شایع ترین نوع قارچی است که باعث برفک دهانی می شود.
گاهی اوقات برجستگی های سفید روی لب ها یک تغییر ژنتیکی بی ضرر است. همانطور که برخی از افراد دارای خال یا علائم زایمان هستند، در برخی دیگر ممکن است برآمدگی های سفید روی لب داشته باشند.

 

علل جوش سفید روی لب

 

 

سایر دلایل  جوش سفید روی لب

آماس های پوستی هم منجر به تشکیل  جوش سفید روی لب  و دهان می شود. به خصوص این که بسیاری از افراد پس از مصرف غذاهای خاص یا برخی خمیر دندان ها، دچار حساسیت شده و به سرعت جوش یا تبخال می زنند.

 

 

چه زمانی باید نسبت به درمان جوش سفید روی لب اقدام کرد؟

برجستگی های سفید روی لب به ندرت دلیلی برای مراجعه به فوریت های پزشکی است. با این حال، اگر علائم زیر را همراه با برآمدگی های سفید روی لب داشته باشید، بهتر است سریعا به پزشک مراجعه نمایید.
• برجستگی هایی که دردناک هستند
• برجستگی هایی که خونریزی می کنند
• احساس اینکه گویی چیزی در گلو شما گیر افتاده است
• تورم فک یا گردن
• بی حسی زبان
• مشکل جویدن یا بلعیدن
• تب یا گلو درد
اگر برجستگی های سفید شما بعد از دو هفته از بین نرفت، یک قرار ملاقات با پزشک خود ترتیب دهید.

 

راهکارهای تشخیص جوش سفید روی لب


نحوه تشخیص جوش سفید روی لب

پزشک شما یک تاریخچه پزشکی کامل از شما می خواهد و آزمایش کامل و همچنین یک معاینه فیزیکی برای دیدن برجستگی های سفید لب شما انجام می دهد. پزشک صورت و فک شما را از نظر تورم احساس کرده و لبها و قسمتهای داخلی آن را معاینه می کند. وی همچنین گردن شما را از نظر تورم غدد لنفاوی بررسی می کند.
در صورت لزوم، پزشک ممکن است لب شما را مورد آزمایش قرار دهد. این آزمایش می تواند به کار گرفته شود تا تعیین کند که آیا باکتری ها، ویروس ها یا قارچ ها ممکن است باعث برجستگی شوند. اگر پزشک شما احتمال ابتلا به سرطان دهان را تشخیص دهد، ممکن است یک نمونه بافت برای آزمایش سلول های سرطانی جمع آوری نماید.
در بسیاری از موارد ، پزشک ممکن است با معاینه بینایی برجستگی های سفید لب شما را تشخیص دهد. آزمایش خون همچنین می تواند وجود ویروس تبخال را تشخیص دهد.

 

 

درمان جوش سفید روی لب

درمان برجستگی های سفید روی لب به علت بروز و علائم شما بستگی دارد. برخی از شرایط مانند لکه های فوردایس، به هیچ درمانی نیاز ندارند. با این حال، اگر ظاهر لکه های Fordyce خود را دوست ندارید، حذف آن نیز امکان پذیر است. پزشکان می توانند از روش هایی مانند جراحی الکتروشیمی یا لیزر درمانی برای از بین بردن آنها استفاده کنند. برفک غالباً با داروهای ضد قارچ، مانند محلول مایعی که در دهان خود فرو می برید و می بلعید، درمان می شود.
داروهای ضد ویروسی می توانند به طور موقت علائم تبخال دهانی شما را از بین ببرند، اما برای همیشه عفونت ویروسی را درمان نمی کنند. سرطان های دهان بر اساس شدت بیماری به درمان های مختلفی نیاز دارند. درمان ها می توانند از بین بردن ضایعه آسیب دیده، شیمی درمانی یا پرتودرمانی برای جلوگیری از گسترش سرطان باشند.

 

درمان جوش سفید روی لب


درمان جوش سفید روی لب در خانه

صرف نظر از علت ایجاد برجستگی های سفید بر روی لب، از کندن یا دست زدن به آنها اجتناب کنید. این می تواند باعث تحریک بیشتر منطقه شود و احتمال عفونت را افزایش دهد.
با اجازه پزشک، ممکن است نیاز باشد روی لب های خود پمادی بزنید تا بیش از حد خشک و دردناک نشود. شستشو با آب گرم و نمک نیز می تواند به کاهش تحریک کمک کند. نصف قاشق چای خوری نمک را در یک فنجان آب گرم مخلوط کنید و قبل از اینکه آن را بیرون بریزید، آب را در دهان خود بچرخانید.

 

 

تفاوت های جوش سفید روی لب با تبخال چیست؟

در برخی مواقع ممکن است جوش سفید روی لب با تبخال اشتباه گرفته شود. اما باید بگوییم که جوش سفید با تبخال دارای تفاوت هایی است که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.
تبخال ممکن است هر بار در یک ناحیه از لب پایین ظاهر شود. گاهی اوقات نیز ممکن است روی لب بالایی ظاهر شود. این در حالی است که جوش ها می توانند در هر جای لب و صورت شما ظاهر شوند. تبخال می تواند همراه با خارش، سوختگی یا احساس سوزن سوزن شدن همراه باشد. اما جوش سفید روی لب می تواند حین لمس کردن با احساس درد همراه باشد. تبخال از چند تاول ریز تشکیل شده است که به صورت خوشه ای جمع شده اند. در حالی که جوش سفید روی لب معمولا یکپارچه بوده و حاوی مایع سفید رنگی است.

 

تفاوت جوش با تبخال


تبخال چیست؟

تبخال که تاول های لب نیز نامیده می شوند، برآمدگی های ریز مایع هستند که معمولاً به صورت خوشه ای تشکیل می شوند و به طور معمول در گوشه لب پایین شما قرار دارند. قبل از ظاهر شدن تاول ها ممکن است احساس سوزن سوزن شدن، خارش یا سوزش در ناحیه داشته باشید. در نهایت، تاول ها منقبض می شوند، پوسته ایجاد می کنند و تقریباً طی دو تا چهار هفته از بین می روند.
تبخال در همه افراد از هر گروه سنی بروز می یابد. طبق تحقیقات آکادمی پوست آمریکا (AAD)، بیش از 50 درصد آمریکایی های بین 14 تا 49 سال به ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) مبتلا هستند. ویروس هرپس سیمپلکس ویروسی است که باعث تبخال می شود.


روش های درمان تبخال چیست؟

زخم های تبخال معمولا قابل درمان نیستند، اما به طور کلی در طی دو تا چهار هفته بدون درمان از بین می روند. با این وجود، برخی از راه ها برای تسریع روند بهبودی وجود دارد.

 

درمان تبخال


داروهای ضد ویروسی

پزشک می تواند داروهای ضد ویروسی را برای شما تجویز کند. می توانید این داروها را به صورت قرص مصرف کنید یا می توانید از نسخه کرم یا پماد استفاده کنید. برخی از آنها نیز بدون نسخه در دسترس هستند. داروها به صورت قرص به کوتاه شدن زمان شیوع کمک می کنند. کرم ها و پماد ها به کاهش شدت علائم کمک می کنند.


قرص های ضد ویروسی عبارتند از:
• آسیکلوویر (Zovirax)
• famciclovir (Famvir)
• والترکس


پماد هایی که برای کاهش علائم تبخال استفاده می شوند عبارتند از:


• آسیکلوویر (Zovirax)
• دوکوزانول (Abreva)
• پنسیکلوویر (دناویر)


برخی از محصولات مانند Abreva بدون نسخه پزشک در دسترس هستند.


درمان های خانگی تبخال

درمان هایی که می توانید در خانه امتحان کنید شامل موارد زیر است:
• با استفاده از کمپرس سرد
• محافظت از لبهای خود در برابر آفتاب
• استفاده از کرم بدون نسخه (OTC) برای تسکین درد
یک کرم OTC با لیدوکائین یا بنزوکائین انتخاب کنید. خرید برایلیدوکائین وکرم های بنزوکائین.


درمان های گیاهی تبخال

برخی مطالعات نشان می دهد که درمان های جایگزین با اجزای ضد ویروسی نیز ممکن است روند بهبودی را تسریع کنند. این موارد شامل:


• بادرنجبویه
• آلوئه ورامنبع مورد اعتماد
• شیرین بیان
• فلز رویمنبع مورد اعتماد


با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید آیا درمان های خانگی یا گیاهی برای شما مناسب است یا خیر.

 

درمان گیاهی تبخال


 

خلاصه

تبخال لب یکی از مهم ترین و بارزترین مشکلاتی است که همه ما ممکن است در زندگی روزمره مان با آن روبرو شده باشیم. تبخال توسط یک ویروس به نام ویروس هرپس به وجود آمده می آید. تبخال به شکل های مختلف و جوش سفید روی لب و اطراف لب بوجود می آید که یک نوع خاص آن، به صورت عفونت دهانی است و در محدوده لب ها و دهان مشکلاتی از قبیل زخم و یا تاول و جوش سفید روی لب، میباشد. ویروس هرپس یا همان تبخال کاملا مسری است و از طریق برقراری ارتباط پوستی با افراد آلوده مانند تماس پوستی و یا استفاده از اشیاء آلوده به عفونت، منتقل می شود. از علائم تبخال جوش روی لب، تاول های سفید رنگ آبکی در ابعاد مختلف، تب کردن و متورم شدن غده های گردن میباشد. بعد از گذشت دوره بیماری و بهبود یافتن تبخال، احتمال برگشتن ویروس وجود دارد. این یعنی افرادی که بیمار و ضعیف هستند، به دلیل مقاوم نبودن سیستم ایمنی بدن خود بیشتر با برگشت این بیماری مواجه می شوند.


سرطان های دهانی می توانند علائم مختلفی داشته باشند. از علائم آن ها می توان به جوش های دهانی، جوش هایی در نواحی گلو و به خصوص  جوش سفید روی لب اشاره کرد. بعضی از علائم این بیماری مانند زخم شدن دهان و جوش های در سطح آن، برای هر فرد به گونه متفاوتی بوده و به شکل های مختلف بروز می کند. از دلایل به وجود آمدن این بیماری، می توان به مصرف الکل و تنباکو اشاره کرد. برای جلوگیری از بروز این بیماری باید به طور پیوسته به پزشک مراجعه کرده و معاینه شد.

 

 

 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
کلمه "خوب" را بدون گیومه وارد کنید؟
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (1)

ممنون از لطف تان که اطلاعات مفید در اختیار ما قرار دادید.
رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: