سه شنبه 28 اسفند 1397 - 01:08:03

میکرونیدلینگ برای جای جوش

درمان جای جوش با میکرونیدلینگ

تاثیر سابسیژن در از بین بردن جای جوش

 

تاثیر میکرونیدلینگ در از بین بردن جای جوش


امروزه افراد به دلیل عادت های اشتباه زندگی و تغذیه ناسالم، به جوش های بسیاری مبتلا می شوند که گاها جای این جوش ها به قوت خود باقی مانده و موجب آزار شخص می شوند. اخیرا روش بسیار سودمندی برای از بین بردن جای جوش ابداع شده که میکرونیدلینگ نام دارد. در مقاله میکرونیدلینگ برای جای جوش قصد داریم به تمام نکات در این باره بپردازیم. با ما همراه باشید.


میکرونیدلینگ چیست؟


میکرونیدلینگ یکی از تکنیک های جدید مورد استفاده در کل جهان است که با ایجاد یک التهاب کنترل شده موجب تحریک ساخت کلاژن و الاستین می شود. بدین صورت که با استفاده از سوزن های ریز، سوراخ هایی در سطح پوست ایجاد شده و بدن را وادار به ترمیم و بازسازی نقطه مورد نظر می کند. از این روش غیر تهاجمی می توان برای از بین بردن ترک های ناشی از زایمان، جای جوش، جای سوختگی، درمان انواع لک، رفع چین و چروک صورت، بستن منافذ باز پوست و ... به کار برد.

 

تاریخچه میکرونیدلینگ


مبتکر این روش دکتر فرانسوی میشل پیستور در سال 1952 بوده که پس از آن در دهه 90 میلادی جراحان پلاستیک به پیشرفت های چشمگیری در این زمینه دست یافتند. اخیرا بازار توسعه یافته و ابزارهای بهتری بری این کار تولید شده است که در آن طول و ضخامت سوزن ها از 5/0 تا 0/3 میلیمتر هستند. در کل دو نوع دستگاه برای انجام این کار وجود دارد که یکی از آن ها با باتری و دیگری با برق کار می کند. هر کدام از این وسایل مزایا و معایب مربوط به خود را داشته و بسته به سلیقه از آن ها استفاده می شود.
محققین اثبات کرده اند که میکرونیدلینگ  یک روش ایمن و سریع برای درمان چین و چروک و جای زخم هاست، زیرا اپیدرمی های پوست ،سالم باقی مانده و به خصوص در درمان پوست کنار چشم، لب ها، دست ها و سینه ها که لیزر و یا روش های دیگر درمانی برای آن ها توصیه نمی شود، به کار می رود.
میکرونیدلینگ می تواند در بیمارستان، مطب یک پزشک و یا حتی در منزل و بدون استفاده از وسایل گران قیمتی انجام شود. وسایل یک بار مصرف برای این کار هزینه کمتری داشته و وسایل حرفه ای تر هزینه بالاتری خواهند داشت.

 

تاثیر میکرونیدلینگ در از بین بردن جای جوش

 

جای جوش صورت چگونه ایجاد می شود؟


جای جوش صورت معمولا به دلیل آکنه ولگاریس یا جوش معمولی در سطح پوست ایجاد می شود. بسته شدن مجرای فولیکول های پوست که انتقال دهنده ترشحات چربی به سطح پوست هستند و نفوذ باکتری پروپیونی باکتریوم آکنه به طور ثانویه و ایجاد التهاب و عفونت منجر به بروز جوش می شود.
معمولا در نواحی مانند صورت، گردن، سینه، شانه ها و پشت شاهد آکنه هستیم. این بیماری بیشتر در نوجوانان دیده می شود؛ اما محدود به گروه سنی خاصی نیست و می توان آن را در همه سنین مشاهده کرد. غدد چربی پوست به دلایل نامعلوم دچار انسداد می شود؛ اما تغییرات هورمون های جنسی در دوران نوجوانی در آن بسیار تاثیرگذار است.
وقتی‌ که‌ چربی‌ داخل‌ غدد چربی‌ نتواند به‌ بیرون‌  راه‌ یابد، این‌ ترشحات تجمع‌ یافته‌ و توسط‌ باکتری هایی‌ که‌ به طور طبیعی‌ در غده‌ وجود دارند، عفونی‌ می شود. کرم های اسکراب و لیف کشیدن وضعیت را بهتر نمی کنند و حتی ممکن است موجب بدتر شدن آن نیز شوند. در واقع دستکاری آکنه موجب بدتر شدن آن می شود. تغذیه در ایجاد آکنه تاثیر زیادی ندارد؛ اما چنانچه با مصرف غذای خاصی آکنه تشدید شود بهتر است مصرف آن محدود گردد. این مواد غذایی ممکن است فست فود، غذاهای سرخ کردنی، غذاهای پر ادویه و پرچرب باشد. شکر و قهوه نیز می توانند موجب تشدید آکنه شوند. بعد از فروکش کردن جوش، یک اسکار در موضع باقی می ماند. به عبارت دیگر جای جوش صورت ناشی از ایجاد یک التهاب نسبتا شدید در لایه های مختف پوست است که بر اساس عمق و شکل ظاهری آن به درمان های متفاوتی نیاز دارد.
به طور کلی سه نوع جای جوش صورت وجود دارد که شایع ترین آن ها، اسکار آتروفیک است و به صورت یک فرورفتگی در سطح پوست دیده می شود. این نوع جای جوش معمولا به دلیل یک التهاب مزمن ایجاد می شود. نوع دوم جای جوش صورت نوع برجسته یا کلوئید است که به صورت یک برجستگی به شکل گوشت اضافه در پوست ایجاد می شود. نوع سوم جای جوش صورت به طور اسکارهایی با رنگهای متفاوت در سطح پوست بروز می یابد که این تغییر رنگ به شکل افزایش ملانین یا کاهش آن خود را نشان می دهد.

 

درمان جای جوش با میکرونیدلینگ

 

کلمه میکرونیدلینگ از دو قسمت میکرو و نیدل تشکیل شده است. میکرو به معنی خیلی کوچک و نیدل به معنی سوزن است. میکرونیدلینگ تکنیکی است که از سوزن های خیلی ریز به تعداد 1 الی 36 و با سرعت بالا وارد پوست می شود.
در روش میکرونیدلینگ برای از بین بردن جای جوش، ابتدا از پماد بی حسی روی پوست استفاده شده تا هیچ دردی احساس نشود. سوزن های میکرونیدلینگ به حدی ریز هستند که هیچ جای زخمی از خود به جای نمی گذارند. در این روش با افزایش ساخت کلاژن و الاستین و همچنین با تحریک فیبروبلاست ها در لایه درم به هموار شدن پوست کمک شایانی می شود. با نفوذ سوزن های ریز به لایه درم یک جراحت مختصر در پوست ایجاد شده و بدن به آن واکنش نشان می دهد. سپس شروع به ترمیم و بازسازی آن ناحیه می کند و طی این فرایند، کلاژن و الاستین که دو پروتئین اصلی و قوام دهنده پوست هستند، تولید می شوند. حین عمل میکرونیدلینگ می توان کوکتل های مزوتراپی، پی آر پی و اسید هیالورونیک را برای نفوذ به لایه درم تزریق کرد. این مواد به تحریک کلاژن سازی کمک بسیاری کرده و در جوانسازی پوست نیز موثر است. از دیگر مزایای میکرونیدلینگ می توان به این مورد اشاره کرد که در تمام انواع پوست و در تمام نقاط بدن و در تمام فصول سال قابل استفاده است. این در حالی است که استفاده از لیزرهای لایه بردار و لیزر فراکشنال برای از بین بردن جای جوش در پوست های تیره و فصول گرم سال و همچنین نقاط نزدیک به چشم دارای محدودیت هایی است.

 

درمان جای جوش با میکرونیدلینگ


تعداد جلسات میکرونیدلینگ برای از بین بردن جای جوش


تعداد جلسات میکرونیدلینگ بر حسب شرایط پوستی ومیزان نیاز پوست وهمچنین میزان پاسخ دهی آن به 2 الی 6 جلسه نیاز دارد. این در حالی است که پوست های دارای مشکلات حاد به 5 الی6 جلسه میکرونیدلینگ همراه با روشهای دیگر نیاز خواهند داشت. فواصل انجام جلسات برای سه مرحله اول بین ٢-٣ هفته یکبار و برای سه مرحله بعدی ٣-٤ هفته یک بار خواهد بود.


تاثیر اجمالی میکرونیدلینگ


- جوانسازی پوست و از بین بردن چین و چروک ها
- کاهش محسوس جای جوش و اسکارهای قدیمی
- بستن منافذ باز پوست
- شادابی و سرحال شدن پوست
- از بین بردن و کاهش انواع لک و کک و مک از روی صورت و بدن


تاثیر سابسیژن در از بین بردن جای جوش


سابسیژن از دو ترکیب ساب به معنی زیر و سیژن به معنی برش تشکیل می شود. به عبارت دیگر سابسیژن به مفهوم برش در زیر پوست است که بدون تیغ انجام می شود. درمان جوش صورت نوع رولینگ که بصورت اسکارهای فرو رفته با قعر گرد می باشد، بهترین پاسخ به این درمان است. این فرو رفتگی ها به دلیل اتصالات فیبروز در زیر اسکار می باشد که سطح آن را پایین می کشند. این روش مکمل خوبی برای میکرونیدلینگ می باشد. در ساب سیژن موضع اسکار بی حس شده و با یک سوزن مخصوص به نام نیدل نوکور و یا کانول مخصوص، بافت فیبروتیک زیر اسکار با حرکات رفت و برگشتی و بادبزنی آزاد می شود. در نتیجه یک لخته خون در زیر اسکار ایجاد شده که به تدریج ظرف چند روز تثبیت و تبدیل به هماتوم می شود. علاوه بر این، اندازه آن کوچک تر شده و در نهایت فرو رفتگی اسکار تا بیش از 50 درصد جبران می شود. در مواردی که جای جوش عمیق باشد همزمان فاکتور رشد و یا اسید هیالورونیک در موضع تزریق می گردد تا فرایند کلاژن سازی تسریع یابد. چنانچه تعداد اسکارهای صورت زیاد باشد، می توان جهت جلوگیری از تورم بیش از حد صورت، درمان را در دو جلسه انجام داد. می توان از ترکیب هر دو روش میکرونیدلینگ و سابسیژن به طور همزمان برای درمان اسکارهای عمقیق تر استفاده کرد تا نتیجه مطلوب کسب گردد.

 

از بین بردن جای جوش با سابسیژن


فواید سابسیژن برای جای جوش


عمل سابسیژن یک روش بی خطر و سرپایی است که با ترکیب سایر روش ها مانند میکرونیدلینگ، نتایج چشمگیری به دنبال خواهد داشت. 90 درصد بیماران بعد از انجام این کار، بهبودی یافته و به عوارض جانبی موقتی دچار شده اند.


عوارض سابسیژن برای جای جوش


از جمله عوارض جای جوش می توان به درد و تورم اشاره کرد که با استفاده از کمپرس سرد و مسکن قابل کنترل می باشد. کبودی نیز عارضه دیگری است که احتمال بروز آن پس از سابسیژن بسیار است و می توان با عدم مصرف آسپیرین، وارفارین و سایر داروهای ضد انعقاد خون از بروز آن جلوگیری کرد.
در مجموع می توان گفت سابسیژن روش امن و مطمئنی است که با خیال راحت می توان نسبت به انجام آن برای از بین بردن جای جوش اقدام کرد.


مراقبت های قبل از انجام میکرونیدلینگ

 

پیش از انجام میکرونیدلینگ، پوست محل مورد نظر را از هر گونه کرم، لوسیون و مواد آرایشی پاک کنید. چنانچه داروی خاصی مصرف می کنید، حتما پیش از انجام میکرونیدلینگ پزشک خود را در جریان قرار دهید. چنانچه پیش از به کارگیری روش میکرونیدلینگ از سایر روش های جوانسازی پوست استفاده کرده اید، حتما این موضوع را به پزشک خود مطرح کنید. اگر از آسپیرین و داروهای ضد انعقاد خون استفاده می کنید، تا یک هفته قبل از انجام میکرونیدلینگ مصرف آن ها را قطع کنید. افرادی هم که در حال درمان آکنه با رواکوتان هستند، باید سه ماه پیش از میکرونیدلینگ از مصرف آن خودداری کرده باشند.



مراقبت های بعد از انجام میکرونیدلینگ

 

پس از انجام میکرونیدلینگ، پوست دچار التهاب و خونریزی خفیف می شود. گاهی این عمل با بروز کبودی نیز همراه است. البته التهاب های مربوط به میکرونیدلینگ معمولا طی گذشت 12 تا 48 ساعت بهبود می یابند. بهتر است در مدت زمان مذکور از لمس نواحی میکرونیدلینگ شده پرهیز کنید. همچنین توجه داشته باشید که در این مدت به هیچ وجه از داروهای ضد التهاب مانند ایبوپروفن و ادویل استفاده نکنید.
بهتر است 24 تا 48 ساعت پس از انجام میکرونیدلینگ، از رفتن به حمام اجتناب کنید. فعالیت های ورزشی که موجب افزایش تعریق می شوند نیز به هیچ عنوان توصیه نمی شوند. اگر مجبور به خروج از منزل هستید، حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کرده و زیر نور مستقیم آفتاب قرار نگیرید.
چنانچه پوست شما بعد از انجام میکرونیدلینگ دچار پوسته شد، از دست کاری آن به شدت پرهیز کرده و کرم مرطوب کننده استفاده کنید. تا 2 یا 3 روز از مصرف محصولات حاوی رتینول و مواد اسیدی استفاده نکنید. البته از آن جایی که شرایط فوق در همه افراد نمی تواند مشابه باشد، حتما در این مورد با پزشک خود مشورت های لازم را به عمل آورید.

 

روش های از بین بردن جای جوش


میکرونیدلینگ در چه افرادی نباید انجام شود؟

 

به طور کلی، بهتر است روش میکرونیدلینگ در افرادی که دارای شرایط ذیل هستند، انجام نشود:
- افرادی که طی سال گذشته در معرض پرتو درمانی و اشعه درمانی قرار گرفتند
- افرادی که در ناحیه مورد نظر دارای تبخال، عارضه پوستی یا هر گونه عفونت هستند
- خانم های باردار و شیرده
- افرادی که دارای زخم و بریدگی در محل مورد نظر هستند
- افرادی که به عارضه کلوئید مبتلا هستند و زخم هایشان دیر التیام می یابد
- بیماران هموفیلی و افرادی که از آسپیرین و داروهای ضد انعقاد خون مصرف می کنند
- افراد مبتلا به بیماری های پوستی و هرپس سیمپلکس
- افرادی که طی سه ماه گذشته تحت درمان با داروی اکوتان قرار گرفته اند


در مقاله میکرونیدلینگ برای جای جوش به بررسی تاثیر میکرونیدلینگ و سابسیژن در از بین بردن جای جوش پرداختیم. همچنین، مزایا و معایب این روش ها و موارد منع آن ها را نیز مورد بررسی قرار دادیم که امیدواریم به کارتان بیاید.

 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
آخرین ماه سال
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: