سه شنبه 09 آبان 1396 - 14:55:59

عوامل بازدارنده پیری پوست

جلوگیری از پیرشدن پوست

عوامل ایجاد پیری پوست

جوانسازی پوست

 

 علائم پیری پوست : 

با بحث پیری پوست و عوارض ناشی از آن در خدمت شما هستیم همانطور که مطلع هستید ، افراد جوان دارای پوستی نرم، صاف و انعطاف پذیرند اما با گذشت زمان علائم پیری پوست در افراد آشکار میشود گسترش و عمیق شدن چروکها و ظهور لکهای پیری و شل شدن پوست از جمله از این نشانه هاست .این تغییرات در تمام لایه های پوست اتفاق میفتد و میتواند به لاین های مختلف تقسیم بندی شود .

 

 

فرآیند پیری پوست :

اولین لاین تغییراتی است که در نتیجه ی فرآیند طبیعی پیری پوست اتفاق میفتد یا اینکه گفته میشود به مرور زمان پوست پیر شده است. فرآیند پیری پوست وابسته به خود شخص است .در فردی ممکن است در سن کمتر اتفاق بیفتد و در فردی ممکن است در سن بالاتر اتفاق بیفتد .

عامل ژنتیکی اثر بسیار مهمی درکیفیت پوست دارد .ترکیبی از فاکتورهای ژنتیکی که در این زمینه موثر است عبارتند از : تحمل ذاتی پوست ، مکانیسمهای هورمونی و هر چه پوست ضخیمتر باشد چروک کمتری درآن دیده میشود .

یک سری از تغییرات ناشی از نتیجه ی عوامل محیطی است .عامل اصلی که در این زمینه میتوان نام برد نور خورشید است .این تغییرات در مناطقی از پوست که در معرض اشعه آفتاب هستند بیشتر رخ میدهد. قرار گرفتن طولانی مدت در مقابل سرما ،طوفان ،آلودگی های محیطی مثل دود که دارای سرب زیاد میباشد باعث آسیبهای پوستی درافراد میشود .

استفاده از لوازم آرایشی متنوع باعث پیری زودرس پوست میشود. خانمها سعی دارند که با لوازم آرایش جلوی پیری پوست را بگیرند و یا چروکها را از بین ببرند در حالیکه تمام این لوازم های آرایشی بخاطر داشتن پایه های حمل کننده شیمیایی قوی بخودی خود باعث میشوند که راههای تنفس پوست به مرور زمان مسدود شود و این مسدود شدن هم باعث از بین رفتن آب پوست میشود و خشکی ها را به همراه دارد و فرآیند پیری پوست را افزایش میدهد .

 

 

 پیری فیزیولوژیک چیست ؟

در این مرحله میخواهیم تعریفی ازسن پوست داشته باشیم که اصطلاحا به آن پیری فیزیولوژیک گفته میشود .این پیری پوست در اثر گذشت زمان ایجاد میشود .بطور طبیعی با گذشت زمان تغییراتی در پوست ایجاد میشود که این تغییرات در تمام نقاط بدن اتفاق می افتد. حتی نقاطی از پوست که در معرض نور خورشید هم نبوده اند شامل این تغییرات می شوند.این تغییرات مانند تخریب فیبرهای الاستین تخریب فیبرهای کلاژن و نازک شدن پوست است و درافرادی که سن خیلی بالایی دارند این فرآیند کاملا مشهود است.

 

 

علل ایجاد چروک و پیری پوست 

فیبرهای الاستین پوست به مرور زمان تحت یک فرآیند تخریبی قرار میگیرد که در نهایت تبدیل به توده های فیبری با کارایی پایین میشود . تخریب ایجاد شده در فیبرهای الاستین از علل اصلی توسعه چروکها و کاهش انعطاف پذیری پوست است وقتی با پوستی مواجه میشویم که چروکهای آن به مرور زمان گسترش پیدا کرده است و انعطاف پذیری سالهای قبل را ندارد میتوانیم به این نتیجه برسیم که فیبرهای الاستین این شخص کاملا تخریب شده است. علاوه بر تخریب فیبرهای الاستین، کاهش فیبرهای کلاژن هم به مرور زمان اتفاق میفتد که علت اصلی کاهش استحکام پوست و شل شدن پوست را به همراه دارد. نازک شدن پوست از سن چهل و پنج سالگی به بالا کاملا مشهود است .این نازک شدن از ناحیه اپیدرم درم و حتی در لایه ی زیرین هم دیده میشود که همان لایه های هیپودرم میباشد .این فرآیند در زنان بسیار بارزتر از مردان است .

 

 

آتروفی کردن پوست چیست ؟

صاف شدن اتصالات موج مانند بین اپیدرم و درم ،باعث نازک شدن پوست خواهد شد و لایه های زیر پوست نیزکه لایه های چربی هستند به مرور زمان نازک خواهد شد .از بین رفتن لایه های چربی زیر پوستی در بعضی از مناطق مانند دست ها، ساقها و صورت بسیار مشهود است .این فرآیند تخریب و پیری بافت را اصطلاحا آتروفی کردن می نامیم . آتروفی کردن پوست همان نازک شدن پوست و از بین رفتن لایه های چربی پوست میباشد .

 

تمام تغییراتی که عنوان شد باعث ظهور چروکها و از دست رفتن انعطاف پذیری پوست میشود . کاهش ضخامت و مقاومت پوست و لایه های زیری آن باعث افزایش آسیب پذیری پوست به مرور زمان میشود .با افزایش سن خونریزیهای موضعی به دلیل وارد شدن ضربات خفیف پوستی بیشتر دیده میشود یا به عبارت دیگر پوست به آسانی کبود میشود. هر چه لایه های پوستی نازکتر شود عروق خونی شکننده تر خواهد شد همراه با پیری پوست ،یک سری تغییرات دیگر نیز دیده میشود: مانند خشکی شدید پوست و تغییراتی که در رشد موهای پوست ایجاد میشود . ممکن است تغییری بنام پیگمانتاسیون پوست صورت بگیرد و تغییر آخری که میتوان عنوان کرد بزرگ شدن غدد سبابه است.

 

 

خشکی پوست ،چگونه اتفاق می افتد؟ 

معمولا پس از سن یائسگی در زنان و در سنین بالا در مردان فعالیت غدد سبابه کاهش میابد .سبوم ترشح شده از غدد سبابه یک لایه چربی را بر روی پوست تشکیل میدهند که این لایه از تبخیر آب جلوگیری میکند . زمانیکه سبوم کاهش پیدا میکند ، خشکی پوست اتفاق می افتد . خشکی پوست به دلیل کاهش توانایی پوست در حفظ محتوای آب میباشد. خشکی پوست در افراد مسن میتواند باعث ایجاد عوارضی مانند خارش شود.

 

 

تغییر در رشد موها

با افزایش سن موهای سطح بدن کم میشود و از طرفی ضخامت موها نیز کاهش میابد. هرچند که خلاف این فرآیند نیز در بعضی از نقاط بدن اتفاق می افتد یعنی بجای اینکه موها نازک شوند و رشدشان کم شود ، موها ضخیمتر شده و رشدشان نیز بیشتر میشود.مثلا در مردان، رشد مو بر روی گوشها و ابروها با افزایش سن بیشتر میشود.

 

 

کاهش ملانوسیتهای پوست چیست؟

ملانوسیتها همان سلولهای تولید کننده ملانین میباشند. با افزایش سن تعداد ملانوسیتها در پوست و در نتیجه تولید ملانین کاهش می یابد. پس ما باید با رنگ پوست روشنتری مواجه شویم. کاهش ملانین به معنی کاهش عملکرد محافظتی پوست در مقابل اشعه آفتاب است. اما در مناطقی از پوست که در معرض آفتاب هستند ممکن است ملانوسیتها تکثیر پیدا کنند که این امر باعث ظهور لک های تیره نقطه ای در پوست افراد میگردد. بخصوص افرادی که مسن هستند این ملانوسیتها را در پشت دستها و گردن آنها میبینیم. در بعضی از مناطق پوست علیرغم کاهش تولید سبوم ،اندازه غدد سبابه بزرگتر میشود. در نتیجه منافذ پوست بسیار وسیع میشود. غدد توسعه یافته ممکن است با چشم عادی هم دیده شود. یا لکه های زرد رنگ با عرض حداکثر سه میلی متر در سطح پوست دیده شود. به دلیل تراکم زیاد غدد سبابه روی بینی این فرآیند ممکن است کاملا تغییر ظاهری اش را نشان دهد.

 

 

 پیری پوست بر اثر آفتاب 

پیری پوست در نتیجه مواجه شدن با نور خورشید را پیری آفتاب میگویند. نور خورشید یک عامل محیطی اساسی درتسریع  پیری پوست میباشد.همچنین مواجه شدن با هوای طوفانی، سرما و غیره نیز از عوامل محیطی مخرب پوست هستند. همانطور که قبلا نیز گفته شد علت چروک شدن پوست تخریب فیبرهای الاستین میباشد. تخریب الاستین با افزایش سن اتفاق می افتد و در تماس با آفتاب شدید ، تسریع میشود.

پیری پوست به دلیل افزایش سن با پیری پوست در نتیجه ی اشعه آفتاب متفاوت است .از علائم پیری آفتاب میتوان پدیدار شدن پیگمانتاسیونهای نامنظم و بروز لکهایی روی سطح پوست را نام برد که اصطلاحا به آن نقاط پیر میگویند و درهمه قسمتهای بدن نیست و فقط در بعضی نقاط دیده میشود. بروز تومورهای پوستی ،ظهور یک شبکه عروقی خونی در زیر پوست میتواند نشانه های دیگری از پیری آفتاب باشد.برای جلوگیری از پیری آفتاب،  یکی از نکته های مهم اینست که فواصل برخورد اشعه آفتاب یا اشعه های یو وی با پوست را کنترل کنیم. حتما بعد از گرفتن اشعه پوستمان را مرطوب نگه داریم.با لوسیونها یا مرطوب کننده ها ، رطوبت لازم را به پوست برسانیم.زیرا یکی از عللهای ایجاد پیری زودرس ،خشک شدن پوست و از دست دادن بیش از اندازه ی آب پوست میباشد.

نکته آخراینکه قبل از برخورد با اشعه آفتاب حتما از محافظها کرمها و لوسیونها بر روی پوست استفاده کنیم. بعضی از افراد قبل از اینکه اشعه آفتاب به پوستشان برخورد کند و اصطلاحا قبل از اینکه آفتاب بگیرند از رنگدانه های مصنوعی استفاده میکنند که این هم میتواند ایجاد عارضه نماید. رنگدانه های مصنوعی به دلیل داشتن مواد شیمیایی میتواند به مرور زمان ایجاد سرطانهای پوستی نماید.بنابراین بهتر است بجای استفاده از رنگدانه های مصنوعی از رنگدانه های طبیعی با منشا گیاهی استفاده شود.

 

 

مراقبت از پوست

 

 

چگونه میتوانیم فرآیند پیری پوست را تعدیل کنیم؟

فرآیند پیری پوست یک فرآیند کاملا مشخص است و در حال حاضر روشهای خاصی هم برای مهار کردن آن وجود ندارد.هرچند که ما راههای مختلفی را برای مبارزه با فرآیند پیری پوست دیده ایم و شنیده ایم.مانند ژل یا بوتاکس و استفاده از کرمها و لوسیونها ولی باید بدانیم که این موارد درمان کننده نیستند. در حقیقت ما فقط برای یک تایم کوتاهی این روند را کند میکنیم.بهتر است قبل از اینکه از کرمها یا مواد ضد چروک و روشهای تهاجمی استفاه کنیم ، کارهایی را بر روی پوست انجام دهیم که بتوانیم روند پیری پوست را تعدیل کنیم.

 تماس پوست را با آفتاب به حداقل برسانیم .

از کشیدن سیگار خودداری کنیم .

از کششهای غیر ضروری روی پوست خودداری کنیم. مثلا ازانجام ماساژهای خیلی عمیق به مدت طولانی بر روی پوست خودداری کنیم . این ماساژها به مرور زمان تاثیر بدی بر پوست میگذارد و باعث ایجاد چروک میشود. ماساژ پوست خوب است اما به اندازه و کنترل شده.

تغییر عادتهای شخصی در هنگام صحبت کردن. برخی از افراد مدام در حال صحبت کردن، اخم میکنند و عضلات صورتشان را جمع میکنند. برخی از افراد در هنگام رانندگی ، فرمهای خاصی به عضلات صورتشان میدهند. که همین حالت ، به مرور زمان باعث پیری و چروک شدن پوست میشود.

استفاده از جایگزینهای هورمونی برای خانمها در دوران بائسگی ، به کند شدن فرآیند پیری پوست کمک میکند.

استفاده از محصولات موضعی خاص .برای استفاده از محصولات پوستی بابد بخوبی آنها را بشناسیم و ازهر محصولی استفاده نکنیم.

از نظر فیزیکی و از نظر روحی باید زندگی سالم داشته باشیم که گفته میشود 70 درصد کیفیت پوست به همین عوامل روحی و جسمی بستگی دارد و 30 درصد عوامل محیطی.

 

 الگوی زندگی سالم چه اثری بر پوست دارد ؟

فعالیت بدنی مناسب مانند ورزش ها و پیاده روی در یک تایم مناسب باعث میشود که اکسیژن کافی به پوست برسد.

ساعت خواب باید مناسب و منظم باشد.بعضی از افراد را داریم که به بیخوابی یا کم خوابی مبتلا هستند.اینها خود باعث ایجاد هاله تیره دز زیر چشم و نیز قرمز شدن چشم و کدر شدن پوست میگردد.

دور بودن از تنشهای روحی و استرسها ،باعث میشود که پوست دیرتر دچار پیری شود.

داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل،باعث طراوت و شادابی پوست میشود و روند پیری پوست به تعویق می افتد.افرادی را داریم که الگوهای غذایی خیلی بدی را دارند. از قرصهای شیمیایی استفاده میکنند یا رژیمهای غذایی بسیار سخت میگیرند که تاثیراولیه این کارها بر روی پوست است و سپس بر روی سلامت فیزیکی اثر نامطلوب میگذارد.

سلامت ذهنی و روانی یکی دیگر از عوامل دیگر است. اگر فردی عصبی و پراسترس باشیم بر روی پوستمان تاثیر بسیار بدی خواهد داشت وپوست دچار خستگی میشود و کدر میگردد.تمام این عوامل تاثیر بسزایی بر روی پوست دارد.و توجه به این عوامل به مرور زمان شادابی و نشاط پوست را به همراه دارد.

 

 

 

 

 

        دوست عزیز:شما نیز اگر تمایل به شرکت در دوره های پاکسازی و مراقبت های پوستی با اخذ مدرک دانشگاهی دارید میتوانید با شماره زیر تماس حاصل فرمائید.

 

 

 

 

 

تلفن آموزشگاه مراقبت پوست و مو

 

 

 

 

 

 

نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
پنجمین ماه سال را وارد کنید.
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: